onsdag 11 juli 2012

Stegrande distanspass

Så stod det i schemat, i praktiken innebar det 1 km uppvärmning i låg fart, efter det 6 km med snabbare och snabbare km-tid varav de en-två sista km skulle gå ner mot 5.20-tempo, avslutningsvis 1 km nedjoggning.

Jag knappade inte in något i klockan utan tänkte att jag får springa och kolla med jämna mellanrum så att jag håller ett bra tempo. Det var med viss bävan jag drog ut på passet imorse när resten av familjen sov gott i husvagnen. Jag gillar inte att springa snabbt, eller rättare sagt det är jobbigt och jag tycker inte att jag fixar snabb fart.

Nåväl, första uppvärmningskm kändes benen något stela och kroppen hade nog inte vaknat än. Stannade och stretchade lite och mjukade upp höftmusklerna. Sen bar det iväg. Jag trampade på och tänkte teknik och försökte springa med ett avslappnat steg. Efter tre av de snabbare km var jag tvungen att stanna och pusta, då hade jag sprungit uppför ett par sega uppförsbackar.

Sen vände jag hem igen och fortsatte tänka teknik och andning. Försökte trycka på ordentligt de två sista km, höll på att "dö" när det var 500 meter kvar, men det var bara att tugga på. Så skönt att pausa efter de 6 km (7 sprungna). Sen lugn jogg hem. Avslutade med styrketräning och sen en ordentlig frukost!

Passet i siffror
1 km 6.13
2 km 5.42
3 km 5.41
4 km 5.47
5 km 5.24
6 km 5.28
7 km 5.23
8 km 6.13






4 kommentarer:

  1. Jättebra jobbat!!
    Och jag håller med.. Snabbdistanser är mentalt riktigt riktigt jobbiga.... :-O

    SvaraRadera
  2. Härligt jobbat. Snabba distanser ÄR jobbiga .. Jag ska ut på backintervaller idag har jag tänkt.
    =)

    SvaraRadera
  3. Lycka till med backintervallerna! Har också ett sånt pass att springa idag.

    SvaraRadera
  4. Jätte bra jobbat!
    Härligt!!

    SvaraRadera