torsdag 5 juli 2012

Klockstrul, intervaller och noll motivation


Ingen löparmotivation så långt ögat kan nå, finns liksom ingen glädje i att ta sig ut på rundan. Men drog i alla fall på mig löparkläderna för det planerade intervallpasset.

Jag var så där duktig och la in det i min garmin igår, men vi är inte riktigt överrens om det här med hur man lägger in repetioner. Tanken var 3 *4* 40 sek med 40 sekunders ståvila, samt 80 sek ståvila mellan seten. Men se så blev det inte. Hade tydligen lagt in bara tre efterföljande intervaller, och sen 80 sekunder vila. Blev lite förvånad när jag skulle vila redan efter tredje, men blev ännu mer förvånad när Mr garmin sa att jag var färdig med intervallpasset efter två set ( det är alltså här jag gör fel, när jg talar om hur många gånger jag ska repetera, vi tänker olika). Men då stängde jag av det passet, lyckades lägga in ytterligare en serie med tre intervaller. Det blev ju inte enligt plan men det blev ju ett pass i alla fall

Passet i siffror
Uppjogg 3 km, tid 18.14, snitt 6.05
Intervall 1, 156 m, snitt 4.16
Intervall 2, 164 m, snitt 4.04
Intervall 3, 164 m, snitt 4.04
Intervall 4, 156 m, snitt 4.16
Intervall 5, 157 m, snitt 4.15
Intervall 6, 166 m, snitt 4.01
Intervall 7, 153 m, snitt 4.21
Intervall 8, 160 m, snitt 4.10
Intervall 9, 169 m, snitt 3.57
Nerjogg, 2.5 km, tid 15.11, snitt 6.04

Tanken med intervallerna var att de skulle gå i snitt på 4.20 så lite surt är det att en av intervallerna gick över det.tydligen var måltiden 4.15, så då gick det ju inte så bra... Missade alltså totalt 3 intervaller ( 1 per serie, samt hade ingen koll på hur fort jag skulle springa, skärpning!) Men annars kändes det ganska bra, tänkte massor på teknik och på andning.

2 kommentarer:

  1. 1 sekund är väl inte att bråka över? ;-)
    Den där på 4,21 kan kännas lite seg, förstår jag.

    Och det där med Garmin kan jag inte hjälpa dig med. Har testat att lägga in intervaller men har inte fått till det heller. Brukar köra genom att trycka på "lap" när jag bryter/byter.

    Bra jobbat tycker jag! :)

    SvaraRadera
  2. Tack! Tycker att det är skönt när klockan säger till när man ska springa/vila etc. Kanske ska jag läsa instruktionen ?

    SvaraRadera