fredag 20 juli 2012

Snabbdistans

Tunga tankar innan passet, det är så jobbigt tycker jag att springa ut ut komfortzonen och ta i lite mer, så där så man nästan drar på sig massa mjölksyra.

Men lurade mig själv med att jag bara skulle springa en kort sväng, 2 km, till att börja med, det var uppvärmningen, gick i behagligt tempo runt 6.10/km. Stannade, stretchade lite, körde två lite kortare snabba sträckor, typ 60 m, för att väcka benen lite.

Sen var det dags att springa lite fortare, ner mot 5.30-5.20, sen sista försöka pressa ner till 5.0-5.10- tempo.
1:a km snitt 5.27
2:a km snitt 5.36
3:e km snitt 5.34
4:e km snitt 5:22
5:e km snitt 5:21

Ja, vad säger man, jag lyckades inte riktigt med att hålla det tempo som jag önskade, men jag sprang ändå på för mig ett snabbt tempo, och jag var helt slut, så jag hade inte mycket mer att ge. Så det är väl så att det finns inte mer fart i benen än så här.

Avslutade med att springa 2 km nedjoggning i 6.15 - tempo.

Avlsutade hela passet med 20 minuters styrka när jag kom hem.



4 kommentarer:

  1. Snabbdistanser är riktigt jobbigt! Värre än intervaller (tycker jag). Så tokbra jobbat ändå! Så länge man är utanför komfortzonen spelar det ingen roll om den innebär 5,30 eller 5,0-tempo. :-)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Riktigt jobbigt är det. Gillar också intervaller bättre

    SvaraRadera
  3. Instämmer helt med ovan skrivare ang komfort-zoonen som såklart är individuellt och ett tempo för en person är inte detsamma för en annans så se till din prestation och var NÖJD!Och dessutom körde du bra med styrka efter passet, bra där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Känner mig nöjd, men längtar tills jag kan springa lite fortare....:)

      Radera