onsdag 6 juni 2012

Fartlek

Tanken idag var ett distanspass tillsammans med Kajsa, men det blev inte så. Sonen skulle iväg på fotbollsaktiviter och det krävdes en chaufför. Vilket blev jag.

Tänkte då springa medan matchen fortgick, efs en match är ca 60 minuter planerade jag in morgondagens fartlekspass tills idag istället, passet skulle ta ca 60 minuter att springa = bra timing, färdigsprungen när matchen var slut ( sonen skulle inte spela, bara titta).

Väl vid matchen träffade jag en vän, så jag blev kvar och pratade under hela matchen.

Tog mig sen i kragen och åkte till spåret på Björnön.

Passet såg ut så här, 2 km uppvärmning, 2*60 m koordinationslopp, fartlekspass 1-2-3-2-1 med 1 minuts jogg/promenad mellan intervallerna,1,5 min efter 3-minutersintervallen. Detta sprangs två gånger. Efter det nedjoggning 2 km.

Sprang iväg med lätta ben, solsken och blå himmel.
Första 2 km i 5.55 min/km tempo.
Efter det lite stretch och koordinationslöpning.
Sen iväg på intervallerna.
1 min, i 4.42min/km-tempo
2 min, i 5.13 min/km-tempo
3 min, i 5.04 min/km- tempo, under den här intervallen höll jag på att dö... Blodsmak i munnen.
2 min, i 5.14 min/km- tempo
1 min, i 4.30 min/km- tempo



Så börjar vi om igen.
1 min, i 5.0 min/km- tempo, börjar känna mig riktigt sliten.
2 min, i 6.47 min/km- tempo, denna intervall sprangs i en brant uppförsbacke, återigen en nära-döden-upplevelse.
3 min, i 5.15 min/km-tempo,
2 min, i 5.11 min/km-tempo, nedräkning!!!
1 min, i 5.01 min/km-tempo

Efter detta var det nedjoggning i 2 km, men när klockan sa att jag sprungit färdigt hade jag 1km kvar till parkeringen, så det var bara att fortsätta springa. Nedjoggning kändes slitig, gick i uppförsbackarna. Snittempo 6.43min/km.

Total längd på dagens pass 10 km.

Det var jobbigt, men jag fixade det.

Nu har vi mumsat på jordgubbstårta.




1 kommentar:

  1. Var tanken att du skulle springa 3 min-intervallen snabbare än 2-minutersintervallerna? Hihi! ;-)

    Bra gjort!

    SvaraRadera