söndag 24 mars 2013

Pulsstyrt löppass

Idag var planen att springa lite längre.

Har läst lite om det här med att låte pulsen styra löpningen och tänkte att det vore kul att prova någon gång, och idag var en bra dag.

Enligt olika uträkningar så borde min puls ligga mellan 140-150 slag/minut om jag ska springa på 80% av min maxpuls. Jag har inte gjort något maxpulstest men kul att prova.

Det var svårt att ha pulsen på den nivån, det låg mer mellan 150-160 slag/minut, men jag försökte verkligen hålla nere pulsen. Det var lite mer än prattempo, men jag orkade springa hela vägen och mitt knä höll.

Det blev drygt 11 km på en snittid 6.33 min/km.

Väl hemma stretchade jag ut höften ordentligt enligt Den här sidan.





2 kommentarer:

  1. Jättebra att köra efter puls. Jag tror att fler borde göra det faktiskt (säger jag och kastar sten i glashus). *harkel* ;-)

    Bra jobbat! Och skönt att knät höll!

    SvaraRadera
  2. Tack! Ska nog springa med pulsband åtminstone på de längre passen som "ska" springas långsammare.

    SvaraRadera