torsdag 16 augusti 2012

Snabbdistans och vilse i skogen

Jobbigt pass idag, 2 km uppvärmning, 5 km snabbdistans (max 26 min) 2 km nedjogg.

Jag har lite jobbigt med det där att springa fort under en längre sträcka. Måste verkligen jobba mentalt med det, på något sätt.

Nåväl vänster vad protesterade lite under uppvärmningen, men efter 2 km var jag varm, stannade oc stretchade. Körde två snabba korta koordinationslopp. Sen var det dags för den mentalt jobbiga biten, de 5 snabba som skulle springas i ett tempo ner mot 5- minuterstempo. Det gick inte, efter 1.1 km sprang jag in på en stig i skogen, som jag trodde skulle ta mig ut på spåret. Men jag sprang lite vilse där, spåret låg inte där jag trodde att det skulle ligga :)



Irrade runt i skogen i 1 km, svårt att springa fort på smala typ obefintliga stigar. Sen hittade jag ut på spåret, tur!

När jag sprungit 3.3 km av de där fem snabba var jag tvungen att stanna och andas lite, och det är en jävligt ful ovana jag har. Om det blir lite för jobbigt, så stannar jag och vilar typ 20 s innan jag drar iväg igen. Måste sluta med det!
Avslutade med nedjogg, på rätt trötta ben.

Passet i siffror
Uppjogg 2 km, 12:13 min, snittid 6,04 min/km
De där snabba 5
1:a snitt 5:47
2:a snitt 6:19 ( irrade i skogen)
3:e snitt 5:18
4:e snitt 5:17
5:e snitt 5:25
Total tid 28:04 min
Nedjogg 2 km 12:13 snitt 6:04 min/km.

1 kommentar:

  1. Men tänk på att 6,20-tempo i mjuk skog kan vara betydligt tuffare för ben och andning än 5,0-tempo på elljusspår/platten... :-))

    Som jag skrev en gång; "Man kan inte springa mer än vilse.." Hihi!

    SvaraRadera