lördag 23 augusti 2014

Vasastafetten- Rör Inte Min Snitsel

Jaha då var det dags igen, barnkliniken från Västerås ställde i år igen upp med tre lag i Vasastafetten.

Förra året vann vår avdelning den interna tävlingen, så vi hade ju lite att försvara....

Med två nya i laget som ställde upp då det blev sjukt och någon som inte kunde följa med, styrde vi bilarna mot Mora hotell i fredags eftermiddag. Mycket skratt och lite taktiksnack i bilarna på väg upp.

Vi var osäkra på hur det skulle gå idag, då avdelning 69 ställde upp med ett lag och de var inte med förra året.

Väl uppe i Mora gick vi igenom logistiken med transporten under själva loppet och sen var det dags att sova. Vi två som skulle springa de två första sträckorna skulle med bussen från Mora till Sälen kl 05.45.

Nattsömnen var inte riktigt vad jag hade önskat inför ett lopp, men det är det ju inte så mycket att göra åt.

Frukost kl 05.00, väskan packad med kläder att byta om till efter loppet, då väderappen lovade regn vid 8-tiden i Sälen.

Vis av erfarenhet från förra året när jag frös så mycket vid starten, ( man får vänta ute i ca 45 min innan start) hade jag med mig en stickad tröja, vantar och mössa som kunde kastas i Sälen precis innan start.

Tyvärr hade väderappen rätt och regnet började strila ett par minuter innan kl 8 och det regnade sen under hela tiden när jag sprang.

Kl 8 gick startskottet, härligt att äntligen vara iväg! 50 meter plan backe, sedan börjar stigningen som är drygt 3 km. Jag kände mig stark och orkade i år springa hela den långa backen. Sen är det lite upp och lite ner och på slutet, de sista 2.5 km rätt lättlöpt. Tack för draghjälp tröjan med " vi ses i Motala"! Hade samma taktik som förra året, att plocka ryggar. Tog sikte på en äldre man i rosa tröja ca 50-75 meter framför mig och tänkte att före mig i mål ska han inte, och det gjorde han inte heller.

Tiden är jag inte nöjd med, men jag krossade backen i år!

Växlade över till sträcka två 8.56...någonting

Sen med bussen ner till mångsbodarna för att ta emot andra-sträckans löpare och möta några andra ur laget. Blöt och kall, ända in i benmärgen, tack och lov för torra kläder och elden man kunde värma sig vid i Mångsbodarna.

Sen var det en lång bussresa ner till Mora för mat och bastubad.

Vi följde de tre lagen via appen och det var så spännande. Vi jagade laget från avd 69 hela dagen, ibland ledde de med 12 min, ibland med 4 min, ibland med 49 sekunder. Inför sista sträcka låg vårt lag 2 minuter och 3 sekunder efter. Men vi var först i mål!

Trötta & lyckliga över allas prestationer under dagen har vi nu skålat i champagne, och snart väntar mat på restaurang!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar