tisdag 12 augusti 2014

Att springa

Det går inte fort och det är inte särskilt kul under tiden, men har lovat att springa startsträckan på Vasastafetten i år igen, då måste man springa lite.

Dagens löprunda började med att jag lurade mig själv, träningskläder på till jobbet, tillika träningskläder på efter jobbet, få kommer man inte undan så att säga.

Planen var att springa ca 9 km, hade en rutt i huvudet som jag trodde skulle bli ungefär så lång.

Började springa i mulet skönt väder, med ren luft efter en rejäl regnskur. Efter 4 km öppnade himlen sig och det regnade så mycket att regndropparna gjorde ont mot huden för att de var så många och kom i sån fart. Vid 6.5 km slutade det att regna och solen sken från klarblå himmel. Omväxlande!

När jag springer så är det tre första kilometrarna så jobbiga så att jag tror att jag ska bryta ihop, efter det blir det lite lättare, men fortfarande tungt, efter ca 7 km då är benen pigga och det känns som att jag kan springa långt.
Så här såg det ut i tider:
1 km, 5.55/km
2 km 6.12/km
3 km 5.41/km
4 km 5,59/km
5 km 6.10/km
6 km 6.08/km
7 km 6.51/km ( uppför i terrängspår)
8 km 6.0/km
9 km 5.52/km

Kan man då av dessa tider dra slutsatsen att jag drar iväg i för fort tempo, så att jag tror att jag ska dö, och efter 7 km hamnar i mitt "skön-tempo"? För under den 7:e kilometern som sprangs i terrängspåret, så var det 4 uppförsbackar och jag sprang uppför alla utan problem. Det hade jag inte orkat i början av löpningen.

Kanske dags att slå på kilometertiden på klockan igen och hålla igen lite i början...?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar